Andrey Orlov wint Eurode Open 2019!

Het internationale schaaktoernooi, dat elk jaar georganiseerd word door de schaakverenigingen uit Herzogenrath, Kohlscheidt en Kerkrade én ondersteund en gefaciliteerd word door de stichting Eurode 2000+, was wederom een groot succes. Met deze 8e editie heeft het Eurode Open bewezen dat het een schaaktoernooi is dat er internationaal toe doet! De prachtige locatie, de 900 jaar oude Abdij Rolduc, maakt het plaatje compleet.

Deze achtste editie kende de primeur van de eerste uitvoering van de Eurode-tune, gespeeld door het Eurode-Quintet. Deze tune wordt bij alle grensoverschrijdene activiteiten gespeeld die door de stichting Eurode 2000+ georganiseerd worden.

Het op 14 september gehouden toernooi telde dit jaar in totaal 89 deelnemers.De A-groep kende 56 deelnemers waaronder 2 grootmeesters, 3 internationaal meesters en 3 fide-meesters. Deze groep werd onderverdeeld in vier ratinggroepen. In de hoogste ratinggroep (2100 elo en hoger) eindigde Andrey Orlov met 7,5 uit 9! Vorig jaar eindigde Orlov nog als 3e en moest hij Borna Mohammedi Nia voor zich dulden. Ook dit jaar speelde Borna een puik toernooi (7 uit9!) maar viel vanwege te weinig weerstandspunten nét buiten de prijzen. Hoewel, hij mocht wél de prijs voor de beste jeugdspeler ionder de 20 jaar in ontvangst nemen.
Tweede werd Dimitrijus Chocenka met 7 punten, evenveel als Matthias Roeder die derde werd.

In de B-groep (ratings 1900-2100) won Vadim Bondarchuk met 6 punten, tweede werd de 13-jarige Alwin Mainka ook met 6 punten. Een prima prestatie van Alwin, gezien het supersterke deelnemersveld. Derde werd Gino De Mon met 5,5 punt.
De C-groep werd gewonnen door Dimitri Iov met 5.5 punten. Tweede werd Marcel van Haren (5 pnt) en derde Hans Jurgen Weyer (ook 5 pnt).

Dan was er ook nog een D-groep (ratings 1500-1700). Deze werd gewonnen door resp. Sjaak Bakker, Jo Paffen en Alicia Orlova, allen met 4 punten. De prijs voor de beste toernooiprestatie (TPR) ging naar Karel Zwakhalen. Verder was er nog een extra prijs voor de beste 75-plusser, deze ging naar de 88-jarige Mathhias Peters.

Voor alle uitslagen en de ranglijst van de hoofdgroep klik hier

THUISSCHAKERS
Ook was er een aparte groep voor spelers met een rating lager dan 1500 én thuisschakers. In deze groep (zij speelden 7 rondes) won Juri Bauer. Tweede werd Jaap de Vos en op een derde plek eindigde Nosratolla Mohammadi Nia. De vijf beste thuisschakers ontvingen allen een mooi pakket met streekproducten.

JEUGD
In de jeugdgroep speelden 21 jeugdigen. In de groep onder 12 won Yannick Werts met 8 uit 9! Jelmar Klinkenberg (2e plaats) en Maximillian Ahn (3e plaats behaalden beiden 6 punten.
De groep van spelers van 12 tot 16 werd gewonnen door Lukas Dietrich met 7,5 punten uit 9. Achter Lukas eindigden Giel Smael (5.5 punt) en Naidia Divincenzo met 5 punten.

klik hier voor de eindstanden van de groep onder 12
klik hier voor de eindstanden van de groep van 12 tot 16 jaar.

DANK
Het toernooi werd in goede banen geleid door arbiter Rick Wagemakers. Speciale dank naar de stichting Eurode 2000+ die het toernooi faciliteert. Met name bedanken wij de scheidende leden van de stichting, Catharina Scholtens en Ruud Sluijsmans voor hun inzet en fijne samenwerking van de afgelopen 8 edities van het Eurode Open!
Wij verwelkomen bij deze de opvolger van Ruud: Paul Hölsgens!

Tevens dank aan Hotel Conferentieoord Abdij Rolduc!

MEER FOTO'S OP ONZE FACEBOOK-PAGINA